Parallel Sensation
Didier Rittener (CH)

Parallel Sensation

 
Didier Rittener (CH)

Parallel Sensation

March 16May 11, 2006  |  Evergreene (Geneva)

Evergreene is proud to present  « Parallel Sensation », Didier Rittener’s first personal exhibition in Geneva and thus the second collaboration of the Swiss artist with the gallery, preceded by an edifying issue of Liste 05 art fair in Basel. 

Winner of the  « Prix Manor Vaud 2005 », Didier Rittener (*1969) lives and works in Lausanne, Switzerland. His everlasting source of inspiration is provided by his wonderful image collection, which he keeps compiling through attentive picking from everyday newspapers, commercials, various art books and other catalogues. 

Through the medium of drawing as his main means of expression, the artist carefully manipulates his creations, using his own reproduction technique which allows him to cultivate a lively artistic discourse, oscillating between poetical references and technical elements. 

His sculptural work, initiated by natural shapes and by the devices presented above, establishes a relation with the physical dynamics through a notion of danger put forward in the space occupied. 

On the basis of a minimal art that can be read for what it is, the context in which the work of Didier Rittener is embedded places the viewer physically between drawings and sculpture. As such, the spirit keeps being engaged in an ever-going  exercise aiming to perpetually reconstitute the concept of the image, its projection and its perception. 


Evergreene a le grand plaisir de présenter « Parallel Sensation », la première exposition personnelle de Didier Rittener à Genève ainsi que la deuxième collaboration de la galerie avec cet artiste suisse lors d’une fructueuse édition de la foire Liste 05 à Bâle. 

Lauréat du « Prix Manor Vaud 2005 », Didier Rittener (*1969) vit et travaille à Lausanne.  Sa collection d’images récoltée dans les journaux quotidiens, publicités, divers livres d’art et autres catalogues lui fournit une intarissable source d’inspiration. 

A travers le choix du dessin comme support d’expression principal, l’artiste manipule avec précision ses créations, usant d’une technique de reproduction propre à lui-même qui lui permet de cultiver un discours artistique vivace, oscillant entre les références poétiques et les éléments techniques.

Son œuvre sculpturale, initiée par des formes naturelles ainsi que par les générateurs  d’idées présentées ci-dessus, établit une relation avec la dynamique physique à travers une notion de danger proposée dans l’espace ici occupé. 

Sur les fondements d’un art minimal qui peut être lu pour juste ce qu’il est, le contexte dans lequel les œuvres de Didier Rittener baignent situe le spectateur physiquement entre dessin et sculpture, afin d’engager l’esprit dans un exercice visant à reconstituer perpétuellement le concept de l’image, sa projection ainsi que sa perception.