I Can’t Quite Picture Four Dimensions
Richard DuPont (US)

I Can’t Quite Picture Four Dimensions

January 29March 6, 2004  |  Evergreene (Geneva)

 ““Normal science” will often suppress novelties which undermine its foundations. Research is therefore not about discovering the unknown, but rather a strenuous and devoted attempt to force nature into the conceptual boxes supplied by professional education…” –Thomas Kuhn

The project represents the culmination of an exhaustive collection of data on phenomena which exist at the margins of mainstream modern science. In every knowledge structure, certain events and ideas do not fit, so they are rejected by means the system uses for its protection. There are many things that people report. Generally these putative events are placed under the rubric of Fortean phenomena. However, unless a phenomenon is recognized officially, its acceptability will always be on a probationary status. 

The project deals with observations, reports and ideas that exist in the tenuous zone of the borderline. Dubbed “pre-paradigmatic” by Thomas Kuhn, they exist in the uncharted borderland between brain and mind; and become, by extension, a metaphor for the science of consciousness. Limits of human concepts for space, time and causality, and their determination based on species-specific qualities, limit our understanding of different relational patterns and shape our idea of the world. The project is an attempt at creating a morphology or visual paradigm for the unknown and the anomalous, and is intended as an examination of both human consciousness and belief. 

The installation will appropriate the form of an extensive reference library, with hundreds of “volumes.” The shelves will fill the walls of the space, consuming the viewer with information. By masquerading in the guise of “official” research, the installation will create the false impression of authority. This reading will in turn be defiled as the viewer immerses themselves in the content of the piece.

The volumes are handmade book boxes constructed out of cardboard, traditional book cloth and glue. On the spine of each volume is printed a single topic. They will be arranged on standardized powder- coated metal book shelves designed specifically for the space. The boxes hold no information-existing only as surrogates- as the project contains no hard data, just taking the form of such a collection.

Several smaller “shelf pieces” (images included) executed during the collection process will give an idea of the presentation. 


I Can’t Quite Picture Four Dimensions (« Je n’imagine pas tout-à-fait quatre dimenstions ») presente les tentatives de l’artiste de materialiser à travers de diverses techniques la quatrième coordonnée qui permet (avec les trois coordonnées de l’espace) de situer un événement physique.  Avec son humour habituel et des clins d’oeil ironiques aux movements d’art utopiques comme le futurisme, le cubisme analytique et l’art cinétique, Dupont mène plus loin son mélange spécial de conceptualisme matériel. Ses projets passés ont souvent assumé la forme de fausses installations scientifiques et ont présenté entre autres une taxonomie extensive des êtres humains du futur et un reproduction à grandeur naturelle du “orgone room” de Wilhelm Reich. Ses interventions sculpturales ambitieuses mélangent des influences diverses, voire paradoxales: le paranormal et le scientifique; le primitif et le technologique. 

L’exposition compte la sculpture « Self Anointed », un autoportrait hyperréel à grandeur naturelle dont les dimensions ont été altérées à l’aide d’un outil informatique. Oscillant dans l’espace, cette forme crée autour d’elle une impression de trou noir. Elle suggère une énigme spacio-temporelle dans laquelle les certitudes des trois dimensions subissent une transformation radicale.  

En outre, Dupont présente pour la première fois des tableaux de sa série en cours « Moiré, » visibles auparavant que sous forme murale. S’appropriant les règles scientifiques de l’effet de la moire, ces oeuvres changeantes donnent forme aux phénomènes invisibles des ondes electromagnétiques et des champs d’énérgie potentielle tout en restant de simples illusions optiques.  

L’exposition présente enfin plusieurs grands exemples des photocollages de l’artiste. Des images, des paysages et des cartes provocants sont découpés et reconstutués systématiquement, les éléments se combinant en une seuele image. Pour résultat, des certitudes qui sembleraient se fondre ou partir en chaos.

Richard DuPont s’est diplômé des facultés d’Art et Archéologie et  Art Visuel de Princeton University en 1991. On compte parmi ses expositions récentes « Tomorrow Again »,  une exposition personnelle à Caren Golden Fine Art à New York, « Online », (commissionaires d’exposition : Charlie Finch, George Negroponte et Robert Storr) à Feigen Contemporary, aussi à New York, et  « Druid: Wood as Superconductor » à Space 101 à Brooklyn.