Blood Horse
Debora Warner (US)

Blood Horse

Debora Warner (US)

Blood Horse

March 13May 24, 2003  |  Evergreene (Geneva)

Evergreene is pleased to announce the first European solo exhibition by Debora Warner, March 20 to April 19, 2003

The “Blood Horse” project consists of two surround audio environments (BLOOD HORSE & DEAD HEAT), a sculpture with headphone listening stations playing “Children of the Night,” a Gothic lullaby with text and music by the artist, as well as photographs produced for the purpose of enhancing the narrative. The narrative structure is derived from the artist’s experiences at the races and on the legendary Calumet Farm, while also incorporating myths of Gothic storytelling. Themes in Gothic literature express a desire to explain supernatural phenomena or to rationalize fear caused by feelings of being threatened by nature. 

“Children of the Night,” a lullaby written in the style of eighteenth century English poetry tells the story of a vampire attack that occurs in the stallion barn one night. Casper, a white horse from the farm, has a dream of a race where he has wings like the divine Pegasus. 

The “imagined” race is manifested as a dream sequence in the exhilarating surround audio environment of DEAD HEAT. Casper is awoken from his dream by “vampire” creatures. The creatures are an international cadre of demons like the French Loup Garou and the Spanish El Coco, who is specifically featured in many Goya pictures as a fiend preying on animals, fowl, and drinking the blood of naughty children. 

The mood of the invaded barn is described in BLOOD HORSE, and consists of recordings yielding the tension between the hostile stallion Mongol Warrior and the more mild-mannered Casper.

While playing many prominent roles in art, commerce, and war, the horse has also served as a totemic target for sexual sadists resulting in widespread mutilation of horses throughout history across many cultures. And yet, from the first images at Lascaux to present day Kentucky Derby winners, horses have enchanted humanity as animals of supreme fortitude. These three compositions channel the spirit of the horse as a resilient, sensitive, and vital force of nature.

BLOOD HORSE and DEAD HEAT are presented here in surround format for translation of movement and to optimal effect.

Debora Warner 


Blood Horse  consiste en deux environnements audio ( Blood Horse et Dead Heat ), une sculpture avec écouteurs jouant Children of the Night, une berceuse de style gothique écrite (texte et musique) par l’artiste. Ainsi que plusieurs photographies destinées a accentuer la narrative.

La structure narrative est dérivée de l’expérience de l’artiste aux courses et sur la légendaire « Ferme Calumet », incorporant mythes et contes de la littérature gothique, dont les thèmes démontrent le désir d’expliquer  le phénomène du surnaturel et de rationaliser l’angoisse dut au sentiment d’être menacé par la nature.

Children of the Night, une berceuse écrite sous la même forme que la poésie anglaise du  dix-huitième siècle  relate l’histoire  d’une attaque de vampires se déroulant dans l’étable des étalons.de la ferme. Casper un étalon blanc, rêve d’une course ou il prend l’apparence du divin Pégase.

La course fictif est manifestée lors d’une séquence de rêve dans l’entourage audio fabuleux de Dead Heat. Casper est alors tiré de son rêve par des créatures monstrueuses, ces « vampires «  proviennent de légendes macabres du monde entier comme le « Loup-garou » français  et le «El Coco « d’Espagne un démon assoiffée du sang d’animaux et d’enfants malfaisants qui figure dans plusieurs peintures de Goya.

L’atmosphère dans l’étable envahi par le surnaturel est décrit dans Blood Horse et  consiste d’enregistrements brodant la tension entre l’étalon rêveur, Caspar et un autre cheval, plus hostile, Mongol Warrior.

De même que jouant un rôle promirent  en art, commerce et guerre, le cheval a aussi servi de cible au sadisme sexuel résultant en la grande mutilation de chevaux à travers les siècles et dans plusieurs cultures.  Parallèlement, dès les premières peintures rupestres a Lascaux jusqu aux gagnants de Kentucky Derby d’aujourd’hui, les chevaux ont enchanté les hommes en étant des animaux d’élégance, de dynamisme et de puissance. Ces trois compositions traduisent la nature sensible et tenace du cheval, une force de la nature ardente et vitale.

Blood Horse et Dead Heat sont présentés en format d’entourage audio pour interpréter au mieux l’effet du mouvement.